تحولات لبنان و فلسطین

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران، بر ضرورت بازبینی قوانین و آیین نامه هایی که موجب شده داروخانه ها دچار آسیب شوند، تاکید کرد.

انبوه داروسازان در شهرهای بزرگ /  تأسیس داروخانه زیر فشار غیر حرفه‌ای‌ها

همایون صادقی، ابتدا به جایگاه مجمع نمایندگان داروسازان اشاره کرد و گفت: این مجمع را می‌توان یک شکلی از پارلمان داروسازان تلقی کرد که بر عملکرد انجمن داروسازان ایران، نظارت و سیاستگذاری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: اعضای مجمع سالی یکبار دور هم جمع می‌شوند و عملکرد انجمن داروسازان ایران را رصد می‌کنند.

صادقی در ادامه به عملکرد هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران در دوره کنونی اشاره کرد و گفت: پس از گذشت یک سال و نیم از فعالیت انجمن داروسازان ایران در دوره جدید، عملکرد هیئت مدیره را مثبت ارزیابی می‌کنم و آنچه به عنوان مشکلات می‌توان به آن ها اشاره داشت، ناشی از ساختار حاکم بر فعالیت NGO ها در کشور است.

وی در همین زمینه افزود: این مشکلات موجب شد حدود ۱۲ نفر از بزرگان انجمن داروسازان ایران، از ادامه فعالیت کنار رفتند.

صادقی به موضوع انتخاب اعضای هیئت مدیره انجمن از نقاط مختلف کشور اشاره کرد و گفت: ایران شمول بودن، مهم‌ترین ویژگی هیئت مدیره انجمن داروسازان است که بر همین اساس، از زاهدان و…، در هیئت مدیره عضو هستند.

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران با اشاره به قدیمی بودن اساسنامه انجمن داروسازان ایران، افزود: امیدواریم امسال با دستور وزارت کشور، بتوانیم اساسنامه را به روز کنیم تا مشکلات ساختاری انجمن کمتر شود.

صادقی با انتقاد از اینکه در کشور ما NGO ها را خیلی جدی نمی‌گیرند، گفت: متأسفانه در سیاستگذاری‌های هر حرفه و شغلی، از نظرات مشورتی NGO ها استفاده نمی‌شود و فقط حرف‌های ما را می‌شنوند اما کار خودشان را انجام می‌دهند.

وی افزود: تیم حقوقی انجمن داروسازان ایران، پای کار است که بتوانیم با اصلاح قوانین و…، مشکلات دست و پاگیر انجمن برطرف شود.

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران، با اشاره به روی کار آمدن دولت چهاردهم، گفت: امیدواریم با آمدن وزیر بهداشت جدید، خیلی از روی‌های غلط در حوزه سلامت اصلاح شود. زیرا، تولیت سلامت از دست وزارتخانه و سازمان غذا و دارو رفته بود و دستگاه‌ها و سازمان‌های غیرمرتبط در حوزه تخصصی سلامت دخالت می‌کردند.

وی ادامه داد: دخالت پلتفرم‌ها در توزیع دارو، مهم‌ترین دخالت در حوزه سلامت است که با آسیب‌های فراوانی برای نظام سلامت و مردم همراه خواهد بود.

صادقی به آئین نامه تأسیس داروخانه‌ها که تحت فشار افراد غیر حرفه‌ای در بیرون از سازمان غذا و دارو، ابلاغ شد؛ اشاره کرد و گفت: ترکیه هم ۷ سال پیش این راه را رفت و شکست خورد و مجبور شد دوباره به روال سابق در تأسیس داروخانه بازگردد.

وی تاکید کرد: بدون نظام سطح بندی نمی‌شود کاری کرد و شهرهای بزرگ از آیین نامه ابلاغی سازمان غذا و دارو برای تأسیس داروخانه بیشترین آسیب را دیدند، به طوری که در شهر تنکابن، ۲۴ داروخانه تأسیس شده ولی ۱۸ نانوایی وجود دارد. در حالی که نان، مصرف روزانه دارد و بیشتر از داروخانه احتیاج می‌شود.

صادقی افزود: اگر اجازه می‌دادند با همان شیب منطقی انجمن داروسازان ایران جلو می‌رفتیم، امروز با انبوه داروسازان در شهرهای بزرگ و برخوردار مواجه نمی‌شدیم و شهرهای کوچک و کم برخوردار هم از داروساز خالی نمی‌شدند.

وی همچنین به آسیب سلامت مردم از توزیع اینترنتی دارو توسط پلتفرم‌ها اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین ایراد این اقدام، حذف نقش داروسازان است که سلامت مردم را تهدید می‌کند.

رئیس مجمع انجمن داروسازان ایران، خواستار اصلاح قرارداد داروخانه‌ها با بیمه تأمین اجتماعی شد و افزود: متأسفانه تأمین اجتماعی هیچ وقت مطالبات داروخانه‌ها را به موقع نداده است، به طوری که ۵۵ درصد از سهم دی ۱۴۰۲ را هنوز بدهکار است. همچنین، آخرین پرداختی از سهم سازمان تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها؛ مربوط به خرداد ۱۴۰۳ بوده است.

صادقی در پایان گفت: انجمن داروسازان باید برای حل این مشکل، فکری بکند و مورد دیگر، اینکه با اقدامات عاجل، از دخالت ارگان‌ها و سازمان‌های خارج از حوزه سلامت در امور مربوط به سلامت مردم، جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.